Ahad, 12 Februari 2017

Perbualan harian dalam bahasa Bajau

1 ulasan:
 

Mari baca dan pelajari Perbualan Harian dalam bahasa Bajau

sabah flag, bendera sabah

Assalamualaikum, di kelapangan ini saya diberikan masa untuk menaip Perbualan harian dalam bahasa bajau. Selamat membaca!

Perbualan harian ketegori kata sapaan perkenalan atau Sapaan

Apa khabar? - eyen abar?

Khabar baik, anda pula bagaimana?  - alap tek, kau eyen abar nu?

Sudah lama tidak berjumpa - Beta no kiti nia setemu

Siapa nama anda? - Sien oron nu?

Nama saya ... -  Oronku ...

Dari mana asal saudara? - jomo mingo kiti dinakan?

Saya dari ... aku laman, aku lua man

Selamat pagi - salam sensaung

Selamat tengah hari (12-2pm) - salam lengelau

Selamat petang (2-7pm) - salam kemuap

Selamat malam (after 7pm) - salam songom

Selamat menjamu selera!, Jemput makan!  !Makan makan!  - bah mangan kam

Perbualan harian | Sambungan perbualan selepas sapaan


Saya faham - paam aku

Saya tidak faham - Nia aku paam

Ya -aha'

Tidak -nia'

Boleh jadi - kalu'

Saya tidak tahu -nia' teratiku

Boleh cakap perlahan sedikit? selo tek dekiit serita nu ea

Tolong ulang sekali lagi - ulang nu lagi mentedo

Tolong ulang semula - ulang nu balik

Bolehkah anda bercakap bahasa Malaysia? ngerati kau ling bahasa Malaysia?

Bolehkah anda bercakap bahasa Melayu? ngetai kau ling melayu?

Boleh, sedikit - ngerati pan, dekiit - dekiit

Bagaimana anda cakap .... dalam bahasa Melayu? eyen maksud ni ............. ta diom bahasa melayu?

Tumpang lalu - pelimpas kami

Maafkan saya- maku maap aku, kimaap aku (tandek)

Berapa harganya ini? dangai rego ni tu?

Terima kasih - terimo kasih

Sama-sama - somo - somo

Di mana tandas? - mingo tandas aa?

Dia akan bayar semuanya. - eyo mayad/ mia ni semimon/skemon

Mahukah saudari menari dengan saya? - ingin kau menari ko aku

Aku rindu pada mu - ngintom/ ngintam aku ta kau

Saya sayang kamu - aku sayang mekau

Aku cintakan kau - aku sinta mekau

Semoga cepat sembuh - mudah - mudahan lingau kau alap/siat
Pergi dari sini! - lai kau laman mitu

Tolong! - tulung

Berhenti! - beranti

Satu bahasa tidak pernah cukup - dikau bahasa nia perna sukup


Terima kasih kerana skrol sampai bawah dan membaca habis Perbualan dalam bahasa Bajau. jika di berikan kelapangan saya akan pos lagi tentang bahasa bajau. Bahasa Jiwa Bangsa. 


1 ulasan:

Unknown berkata...

selamat datang dalam bahasa bajau

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Cakapbisa. Dikuasakan oleh Blogger.