Jumaat, 4 Mac 2016

Sampalau Caster: Amukan sang Toman @ giant snakehead kini di Sabah.

2 ulasan:
 

catatan sampalau caster: 7hb Dec. 2015 (codename: Toman Sulong)

toman sabah, casting, sampalau caster


      Bagi saya toman aka giant snakehead agak asing di negeri Sabah. Toman si pemangsa ganas kini meneruskan kemandirian spesisnya dia negeri bawah bayu ini. Siapa tidak kenal dengan tarikan ganas sang toman, membuatkan sesiapa sahaja yang berentap denganya akan mengalami simptom jantung berdebar, lutut lemah, tangan berketar. 

       Ini adalah pengalaman pertama saya beradu tenaga dengan toman seberat 1.5 kg. Memang bukan sembarangan, toman gah seperti namanya. Sebelum ini saya cuma mengenali toman; tarikan, cerita kehebatan toman dari sahabat karib saya sendiri, juga seorang pemancing. 

      Aktiviti memburu toman dimulakan petang bersama sahabat saya, dzafarul. Setelah penat casting Jalak @ Haruan di ladang kelapa sawit, kami bertukar arah tujuan iaitu memburu toman. Kami menggunakan teknik bottom dan berumpankan hati ayam. Tidak dapat dinafikan, banyak toman yang mengambil nafas @ boiling sepanjang kami berada disitu.


Setting pancing yang kami gunakan: 

Saya
Rod: Shimuku PE 1.5 - 3.0
Tali: unknown brand of braided line - 40lb
Reel: Alpine 4000

Dzafarul
Rod: Relix 17lb
Tali: braided line 25lb
 Reel: Ryojin 3000


     Setting mata kail adalah ilham dari sebuah blog (mapiaofficer) yang menerangkan teknik memancing menggunakan teknik bottom. Sangat bermanfaat, terima kasih tuan blog. kami menggunakan tali steel bagi mengelakkan kekecewaan.

toman sabah, casting, sampalau caster, toman bottom
Gambar Hak Milik Mapiaofficer

     Setelah setengah jam menunggu, pancing Dzafarul disentap ganas oleh ikan, drag berbunyi stetttttttt..... Dzafarul set hook, dua kali set hook; berentap seketika tapi bukan rezeki... Ikan terlepas.
Sejam kemudian, saya perhatikan ada boiling di area balingan pancing saya. Saya terus menunggu, terus menunggu, stertttttttttttttttttt..... Akhirnya mengena!! Lawan punya lawan, tak sampai 3 minit, Toman pun naik. Jangan sesekali lambat, alamat masuk ke reba. 

toman sabah, casting, sampalau caster, toman bottom, giant snakehead
Kami meraikan toman sulong


    Ini sahaja untuk catatan kali ini, cerita toman sabah. Toman bermandiri di Sabah. Sebarang pertanyaan boleh diajukan terus di ruang komen. Terima kasih


toman sabah, casting, sampalau caster, toman bottom, giant snakehead
Gaya sikit!



2 ulasan:

Unknown berkata...

wah d sabah ka ni?

meesrting berkata...

iya tuan. toman di sabah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Cakapbisa. Dikuasakan oleh Blogger.